Me Animalluminaatissa tapaamme puhua eläimistä, koska kaikki kieltämme ymmärtävät tajuavat, mitä termillä tarkoitamme. On helpompaa sanoa "eläin" kuin "toislajinen eläin" tai "ei-ihmis eläin", joka on siis tietysti kammottava käännös sanasta "non-human animal". Tämän jälkimmäisen kanssa joutuisin ainakin itse miettimään, lasketaanko pois myös bonobot ja simpanssit. Menisikö raja vasta cromagnonin ihmisessä vai pitäisikö ihmiseläimiksi kutsua muitakin isoja ihmisapinoita? Ehkä jopa kaikkia kädellisiä? Kun halutaan laskea ihmiset ulkopuolelle, toislajinen eläin on ihan hyvä määritelmä, mutta toisaalta "eläimeen" sisältyy jo toiseus. Siinä vaiheessa kun ihmiset ovat keksineet alkaa puhua eläimistä yhtenäisenä ryhmänä, minkä luulen tapahtuneen verrattain vähän aikaa sitten, on jo jollain perustavammalla tasolla määritelty itse erilliseksi toisista. Erosta on tullut määrittävämpää kuin yhteisyydestä.
|
Onko hän ei-ihminen, jos hänellä on ihmisen korva? |
Eläin wictionaryssä:
Substantiivi
- (biologia) eläinkuntaan kuuluva monisoluinen aitotumainen eliö
- Kissa on eläin.
- Puhuttu kieli erottaa ihmiset muista eläimistä.
- (arkikieltä, kuvaannollisesti) alkuvoimainen henkilö
- Jätkä on eläin!
|
Ensimmäinen kuva haulla "eläin". |
Muinaisessa Egyptissä ei tarvittu eikä tunnettu käsitettä "eläin". Eläimet olivat yksilöitä ja omien kansakuntiensa edustajia. Juutalaiset ja kristityt puolestaan tekivät jo varhain eron ihmisiin ja eläimiin: ihmiset pystyivät seisomaan suorana ja katsomaan näin ollen suoraan kohti jumalaa. Loogista tavallaan, mutta entäpä esim. kirahvi, jonka pää on paljon korkeammalla kuin ihmisellä? No, kirahvit eivät tietenkään tienneet, että jumala on olemassa ja katselivat siksi korkeuksissaan vain herkullisia ruokailumahdollisuuksia.
(Lähde: Antero Järvinen: Ihmiset ja eläimet.)
|
Ensimmäinen kuva haulla "animal". |
Iltasanomat, tuo laatujournalismin kunniafallos, on pari vuotta sitten uutisoinut "hulluna juttuna" eläinaiheisen
tekstin, jossa puhutaan siitä, että esim. sanat "pet", "wildlife" ja "beast" ovat alentavia eläimiä kohtaan. Väitteen tarkoitus on tuskin ollut sanoa, että eläimet loukkaantuvat, vaan että termit vaikuttavat siihen, miten ihmiset suhtautuvat yksilöihin, jotka edustavat muuta lajia kuin he itse. Sanat ovat tärkeitä, ne muovaavat todellisuutta, mutta niihin ei kannata jäädä jumiin. Retoriikkaan voi keskittyä sitten kun turha kärsimys on lopetettu.
|
Siinäpä pari nautaa ja eläimiä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti